Salsa, rum en wodka - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Mike Os - WaarBenJij.nu Salsa, rum en wodka - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Mike Os - WaarBenJij.nu

Salsa, rum en wodka

Door: Mike van Os

Blijf op de hoogte en volg Mike

28 September 2015 | Colombia, Bogota

Alright, drie weken verder na mijn laatste verslag, dus tijd voor een update! Krijg steeds meer mijn draai te vinden hier in het bizarre Colombia en geniet van elk moment dat ik hier beleef. Op het werk ook meer duidelijkheid gekregen qua precieze invulling van mijn marketing communicatie plan dus daar ben ik volop mee aan het werk. Tijd vliegt zowel doordeweeks als in het weekend dus een zeer positief teken.

Twee weken geleden in het weekend een rustige start van het weekend gehad waarin ik nodige tijd voor mijzelf heb genomen en geprobeerd uit te slapen. Zondag ochtend vroeg in de ochtend ben ik met de portier van mijn appartement meegegaan om te voetballen. Half uurtje rijden vanaf het appartement, maar in een totaal andere wereld terecht gekomen. Hoe verder richting het zuiden je rijdt, hoe armer de mensen worden. Hier dus aangekomen in bijna sloppenwijken waar familie en vrienden van de portier wonen. Bovendien binnen geweest bij een van zijn vrienden, wat leven die mensen anders dan wij als in de watte gelegde Hollanders gewend zijn. Wel echt een eyeopener hoe het ook kan. Die mensen leven met drie gezinnen in een appartement dat de helft is van mijn appartement waar ik in mijn eentje verblijf. Enige wat ze hebben is een eigen slaapkamer waar ze met het hele gezin slapen. Een grote pijnhoop want ruimte voor kledingkasten is er ook niet. Verder een gezamenlijke ‘keuken’, voor zover je het een keuken kan noemen. Staan welgeteld precies twee banken, een tafeltje, fornuis, tientallen pannetjes en een te luxe ogende koelkast. Dus zo kan het ook… Voetballen was gezellig, maar sporten op deze hoogte valt nog tegen. Aan de conditie zal dus nog wel gewerkt moeten worden. Daarna een stamkroegje in om een potje tejo te spelen onder het genot van poker, het plaatselijke biermerk. Tejo is een spel waarbij je een metalen puck in een schuine bak met modder gooit met in het midden een ring en twee plakkertjes gevuld met buskruit. Puntentelling is te ingewikkeld om uit te leggen, begreep het pas na 3 potjes, maar het doel is in de ring gooien waarbij de puck er recht in staat of een van de pakketjes buskruit raken. Kortom veel herrie en gezelligheid. Op kantoor echter wel gewaarschuwd voor deze wijken aangezien ik overduidelijk wel een toerist ben.

Weekend erop vrijdagavond wederom bijgekomen van een drukke werkweek en zaterdag weer de nodige salsa dansjes gewaagd in een bar met een band, leuke Colombiaanse danseressen en veel rum dit keer. Gebruikelijk om gelijk een fles te kopen, dus aan deze traditie doe ik uiteraard gewoon mee. En die zondag erna heerlijk mijn roes uit te kunnen slapen.

Afgelopen week zowel op het werk als in het weekend weer goed kunnen vermaken. Voor de beurs op bezoek geweest bij een modellen bureau om vlees te keuren om het zomaar even te noemen. Wat is anders mijn taak als mijn Spaans niet goed genoeg is, maar toch mee moet. Daarnaast in het weekend op vrijdag met de collega’s van Juan Cerro op stap geweest. Eerst naar een restaurant welke verstopt zat achter een boekenkast, vergelijkbaar met het achterhuis van Anne Frank. Vervolgens tot laat boven in het casino in een grote discotheek aan de pure wodka. Veel gedanst, gelachen en gedronken met de volgende dag de gevolgen van dien. 's Avonds toch weer op stap voor een verjaardag van mensen die ik nog nooit ontmoet had, allen Spaans sprekend. Avond kreeg toch een positieve verrassing na aangesproken te worden door een Bradantse meid. Later de avond nog een Fries tegen het lijf aangelopen. Hollander springen er overduidelijk uit in een salsa tent door de iets wat stijvere heupjes. Gauw een stel Heineken besteld en een Hollandse draai aan de salsa tent gegeven!

Verder weet ik mij goed in leven te houden wat betreft koken, veel Colombiaans eten aan het proberen. Geeft af en toe wel een hoop rommel en een bijna afgebrand appartement na een ontplofte empanada in een te klein pannetje met kokend vet… Ben wel blij met de schoonmaakster die twee keer per week over de vloer komt, anders had ik er op dit moment niet in zo’n fris appartement gezeten.

Conclusie: Veel gezelligheid, drank en naar mijn zin op mijn werk. Mooie herinneringen aan het maken!

• 05 Oktober 2015 - 22:45

Maurice:

Goed bezig Mike!
    Laat je nog wat Wodka over voor de locals?:-)

Amuseer je nog! (En werkze)
    Maurice